Tuesday 6 December 2011

Bilakah agaknya..?

Setiap hari bila mendengar berita kematian samada dari sahabat handai yang dekat dan jauh hingga berita-berita dari akhbar dan media, terfikir juga BILA AGAKNYA GILIRAN AKU...?

Bersediakah aku?

Takutkah aku?

Bagaimana cara kematianku?

Sebab sakitkah?

Atau kemalangankah?

Atau secara tiba-tiba saja kah?

Khusnul khatimah kah atau suul khatimah?

Cara yang 'elok'kah?

Atau yang 'buruk'?

Waktunya pula bila?

Muda atau tua?


Yang pasti kematian tidak pernah mengira bangsa, keturunan, darjat, harta, kecantikan, ilmu, umur, kesihatan dan keadaan..tidak mengenal waktu, hari, saat ia berlaku..ia terjadi bila Tuhan mengkehendaki ia terjadi!

Manusia yang mati juga pelbagai kategorinya :

- yang takut pada kematian
- yang tidak mahu mati
- yang mencari kematian
- yang meminta kematian
- yang merindu kematian

Yang takut mati sangat ramai..merata-rata..hari-hari mengejar dunia seperti akan hidup selamanya..begitu juga yang tak mahu mati, macam-macam dibuat agar dapat terus hidup.kadang-kadang sanggup berbunuhan..dua golongan ini serupa sahaja..dari kalangan cerdik pandai dan ahli dunia, tapi sebenarnya singkat akalnya..

Yang mencari dan meminta kematian juga ramai, terutama di negara-negara maju..yang bertuhankan teknologi..merasa diri lebih hebat dari Tuhan..tapi bila putus asa, mudah sekali mengakhiri hidup dengan mati! seperti nyawa itu milik sendiri..tanpa sedar 'hidup' selepas kematian lebih dahsyat menanti..

Sabda Rasulullah S.A.W. : “Yang paling banyak mengingati kematian antara mereka dan paling bagus persiapannya selepas kematian. Mereka itu orang cerdik.” (Hadis Riwayat Imam Ibnu Majah)

Itulah orang-orang yang merindui kematian. mereka dari kalangan orang-orang soleh, para wali-wali Allah, para nabi-nabi dan rasul-rasul. mereka merindui saat dan ketika untuk bertemu Cinta Agung mereka, Allah S.W.T. kerana rindu dan cinta yang tidak tertanggung kepada Tuhan. lalu segala persiapan dilengkapkan secukup-cukupnya buat bertemu kekasih agung itu.. dunia tidak membekas di hati lataran hakikat ia hanya sementara.. Akhirat abadi selamanya..

Aku dari golongan yang mana?rasanya hati ini seperti takut mati..kerana cinta dunia masih tebal..buktinya cukup melihat diri dan kehidupan..apakah cukup hablumminallah dan hablumminannas nya..ternyata!

Rezekikan aku tergolong dalam golongan mereka-mereka yang cerdik hati dan akalnya itu, Wahai Tuhanku...

No comments:

Post a Comment